Septemberhelg

Några dagar sedan sist. Hösten börjar kännas i luften. Vi tänder ljus, letar fram halsdukar (Var finns de? På min mammas vind? I vilken kartong?) och börjar googla recept på plommonkaka. Och så läser vi förstås inredningstidningar. Planerar för vårt nya hem. Köpte en pläd häromdagen som har precis den rätta blå färgen. Så nu ligger den där på matrumsbordet, tillsammans med några ljuslyktor, ett kuddfodral och en liten vas. Och jag vill bara klappa på dem varje gång jag går förbi. Snart, snart!

I fredags hade förskolan stängt för planering så då gick jag och killarna till den förskola som hade öppet. Öppna förskolan. Ett väldigt mysigt ställe här i Höganäs. Gammalt, charmigt, inbott. Och trevlig personal.

På eftermiddagen cyklade vi bort till Sandflyget och tittade på hur de håller på att riva ”mormors torn”. Mormors torn är ett gammalt vattentorn som ligger ett stenkast från min mammas hus. Känns lite vemodigt att det rivs. När vi tidigare körde upp till Höganäs från Malmö brukade Arvid alltid ropa: ”Jag ser mormors torn!” när vi började närma oss.

Vi ser det även från huset vi hyr nu, genom ett fönster på ovanvåningen.

Sedan sensommarfikade vi i mormors trädgård, gick bananas i hämtmat från Tokio (Ät. Där. Om. Ni. Kommer. Till. Höganäs. Första gången vi beställde ringde Niklas dem efteråt och tackade för fantastisk mat. Asiatiskt i en helt egen division.)

Igår trotsade vi ösregnet och städade ur källaren. Sorterade, slängde och körde till soptippen. Och nu börjar det liksom om. Flyttandet. Det var ju verkligen inte länge sedan sist. Men det kommer att gå bra. Inbillar mig att vi gjorde grovarbetet när vi flyttade från Malmö. Det är bara att damma av det gamla mantrat: ”Tar vi bara ett skåp varje kväll så går det snabbt…” och köra!

Kommentera

