En förmiddag i lyckobubblan

Idag hade vi förmiddagsbesök av en mycket arg ung man. Eller – han var inte särskilt arg när han kom, men då Arvid inledningsvis sparkat sönder en duplocirkus och krockat väldigt våldsamt med en traktor och en buss, bestämde han sig. Han ville gå hem. Nu! Och det var inte förhandlingsbart, absolut inte. Och gud ska veta att hans arma mor försökte få honom på bättre tankar och humör. Med ett beundransvärt lugn och tålamod. Genom tårar och skrik, i ett par timmar.
Och visst led jag med henne, men samtidigt tyckte jag att det var lite skönt. Dels att det för en gångs skull inte var mitt barn som var argast, och dels att se att vi inte är ensamma om dessa tröttsamma, segdragna strider.
Har nyss läst en väldigt bra bok med hög igenkänningsfaktor – Nödrop från lyckobubblan av Johanna Stenius. Den handlar om just detta: alla personliga kamper vi för, bakom skrytiga Facebook-statusar och puttenuttiga Instagram-bilder. Och att vi borde bli bättre på att prata om det som skaver, om allt det som inte gör oss till Årets mama (fastän det borde!).
Hoppas kunna återkomma till denna bok framöver. Den väckte så mycket tankar och idéer, och eftersom jag hetsläste den under ett långt amningspass ska jag faktiskt läsa den igen. Ett bra betyg för en bok!

2 thoughts on “En förmiddag i lyckobubblan

  1. Hej Linda! Hanmnade på din blogg och blev så väldigt glad att du läst och tycker om min bok. Det betyder jättemycket för mig att höra om hur folk läst den mitt i vardagen med småbarn, precis som jag har hoppats på! Varma hälsningar från författaren

Kommentera

