Verkligen väl kamouflerat

Samuel hade i början en preferens att bara titta åt höger (jag vet, det är lätt i valtider). Därför har vi gått till en sjukgymnast några gånger, dels för att få tips på hur vi kan träna honom och dels för att visa att vi har tränat honom. Och varje gång vi väntat i väntrummet före besöket har jag kastat ett öga på affischen nedan. Undrat varför de valt en modell i krigsmundering. Och en äldre kvinna, till på köpet. Vem vill man nå med detta budskap? Kamouflageklädda kvinnors förening? Veteraner utan verktygslåda?

Märkligt, har jag tyckt. Mycket märkligt.

Tills idag, då jag hade tid att titta lite närmare på bilden. Och vad upptäcker jag? Hon har inte alls dammat av sin fältuniform för en fotografering i kommunens tjänst. Det jag trodde var kamouflage, och som fått mig att fantisera mycket kring den här kvinnans öde, var ett helt vanligt mönster!

Tantmönster på en tantklänning.

Fatta besvikelsen. Denna affisch har nu helt förlorat sin magi. Och min förhoppning om att jämställdheten till och med nått kronans klädskapare har grusats.

bild (77)

 

Kommentera

