Dagens gissningslek

Ni vet det där tillfällena, då man har släppt av maken och har en halvtimme själv med barnen i bilen. Tillfällena då det kan gå hur. som. helst.

Det gjorde det igår, kan man säga.

Vi befann oss långt ute på landet, någonstans mellan Kävlinge och ingenstans. Den kära fadern skulle på kräftskiva. Jag skulle ta pojkarna, min snoriga näsa och bankande huvudvärk, samt mormor hem till Malmö.

Redan vid avskedet från fadern började son 1 gråta. För att jag flyttade fram till förarsätet. Denna saknad smittade av sig på son 2 som föll in i kören. Som blev mer och mer högljudd. Strax utanför Lund hade den nått hysterins gräns.

Till och med mormor började bli hysterisk, i all sin maktlöshet.

Det är då jag ser den… Som en hägring eller frälsning eller oas vid vägkanten. Så. Jäkla. Lämpligt. Placerad.

Alltid annars bespottad, men då, med två vrålande barn i bilen kändes det som om jag vann på lotto.

Ni som har småbarn – och även ni andra – vad pratar jag om?

Med vänlig hälsning

Signatur ”Nöden har ingen lag”

One thought on “Dagens gissningslek

Kommentera

