Våga fråga – men se upp för flygande skor

Föreställ dig att du sitter bredvid din man i soffan. Han tittar på film på sin i-pad och du tycker att ljudet är lite för högt. Så du ber honom – på ett snällt och trevligt sätt – att helt enkelt sänka lite.

Föreställ dig sedan att din man skriker:

– NÄÄÄÄ! DET TÄNKER JAG INTE!

Du förvånas en smula av hans kraftfulla feedback. Du frågade ju bara. Helt vänligt. Men okej. Kanske kan du sänka ljudet lite istället, åt honom? Men:

– ALDRIG!! DU FÅR INTE SÄNKA LJUDET!

Här hade du kunnat backa, om det inte var för att ljudet verkligen var jätte_högt. Därför tar du i-paden och sänker ljudet så att det bara låter som om huvudpersonen i filmen satt bredvid dig och samtalade, inte skrek i en megafon.

Föreställ dig då hur din man går fullständigt bananas. Börjar kasta kuddar. River ner fjärrkontrollen från soffbordet. Slår dig på armen. Sparkar dig på benet. Kastar sig upp ur soffan i jakt på fler saker att ha omkull. Allt detta samtidigt som tårarna sprutar och han skriker:

– DU FÅR INTE SÄNKA LJUDET!

Föreställ dig sedan att detta händer precis innan ni ska ge er iväg till ett bokat möte. Och hur hemmet liksom raseras på vägen ut. Leksaker som får vingar. Skor som flyger. Ett olivträd som välts. Allt ackompanjerat av ett:

– DU FÅR ALDRIG SÄNKA LJUDET!

Jag vet inte, men visst hade det känts som att din man reagerade liiiite i överkant?
Men med en 3,5-åring – helt normalt*.
Tydligen.
Med vänlig hälsning
Signatur ”Jag vänjer mig aldrig”

*Jodå. Jag frågade för säkerhets skull på bvc idag.

2 thoughts on “Våga fråga – men se upp för flygande skor

  1. Du kan fråga mig. Jag skulle kunna doktorera på detta beteende.
    /Signatur ”Jag vänjer mig heller aldrig, trots att vårt trotsmonster snart fyller sju, men det är alltid ljuvligt att höra att man inte är ensam 🙂

Kommentera

