En förlossning för fikapengar

I dag fick vi räkningen från förlossningen.

Det kostade 200 kronor – och jag blev nästan upprörd.

200 kronor, för allt det fantastiska jobbet.

200 kronor för två personer som gjorde sitt yttersta för att vårt barn skulle få en säker och trygg start i livet. Två personer som stressade mellan rummen och behoven, och som ändå alltid lyckades finnas där och peppa, coacha och göra min upplevelse så häftig att jag kände en liten, liten sorg över att jag inte kommer att få göra det igen. (Okej, ”får” får jag, men nej, det får räcka med två.)

Okej, jag vet att vi betalar skatt och allt det där. Men ändå.

200 kronor, det är en ju knappt någonting. En fika på stan. En topp på H&M. En bulldozer på ICA Maxi.

Inte en summa man betalar för att någon ska hantera det allra mest värdefulla i livet.

Extra upprörande är det dessutom då situationen ser ut som den gör på förlossningsavdelningarna – med bristande resurser och hårt pressad personal.

Jag hade med glädje betalat mer. Mycket mer. För vetskapen om att det fanns en plats där jag ville föda. För känslan av att kunna känna mig trygg. För vetskapen om att barnmorskorna gick till jobbet och slapp stressa ihjäl sig.

Kanske läge att införa någon form av drickssystem direkt på förlossningen?

 

 

 

3 thoughts on “En förlossning för fikapengar

  1. Perfekt med lite amnings läsning så här vid 4a tiden 😉
    Absolut! Håller med!
    (till och med om sorgen att inte ”få” göra det igen! 😉 )

Kommentera

