Annandag påsk – om 3-åringen får bestämma

Om man bara flyter med och låter 3-åringen bestämma allt, då kan man ha riktigt behagliga och mysiga dagar, även som otymplig, trött och höggravid. Idag var en sådan dag, då Niklas inte skulle vara hemma och jag och Arvid skulle sysselsätta oss själva.

Hade två saker som jag önskade få gjorda: dels att rensa i odlingslådan i trädgården och dels att åka till Blomsterlandet. Och vi lyckades med båda. Varje grej hade dock en startsträcka på cirka 1,5 timme. Var det inte ett glasögonfodral som plötsligt förvandlades till en hund som skulle rastas med ett badrocksband så var det ”kungen som skulle leka kurragömma bakom den stora ekdörren”. En handtvätt blev plötsligt ett helkroppsbad i badrumsvasken – och ”Listigt, Alfons Åberg” tog säkert en halvtimme att läsa, då vi både skulle prata om hur det kommer att bli att få en kusin – och bli ”storkusin” själv- samt reda ut skillnaden på kortlekens spader, hjärter, klöver och ruter.

Även i trädgården fick det ta tid. Arvid ville byta alla sina redskap mot mina och – visst – det går att dra upp rötter med en leksaksspade också, eller att räfsa ihop ogräs med en 75 centimeter lång kratta.

På Blomsterlandet fick han en egen paprikaplanta (favoritgrönsaken) och jag fick en ljuvlig hortensia, pelargoner och lite annat som ska pryda en oemotståndlig fågelbur jag köpte i går i en inredningsbutik nära Niklas föräldrar.

Till detta räckte tyvärr inte kraften. Jag får pimpa buren i veckan.

Fyra dagar. Sedan är det helg igen.

bild (38)

Den lille trädgårdsmästaren.

Kommentera

