Uuuääärk

En av de konstigaste sakerna som inträffat under den här graviditeten var när jag plötsligt inte kunde titta på svartvita bilder utan att må illa. Detta sammanföll visserligen med att jag redan var sjukt illamående, mellan vecka sex och vecka tolv, men känslan förstärktes om jag till exempel såg en svartvit bild på Instagram eller i en tidning.

En förklaring kan vara att graviditetsillamåendet började ungefär samtidigt som min pappa och jag åkte ut till hans barndomsby för att fotografera. Bilderna därifrån redigerade jag sedan i svartvitt. Kan tänka mig att det var ungefär samma grej som när jag åt ostkaka i mellanstadiet – och sedan blev vääääldigt magsjuk.

Jag kan fortfarande inte äta ostkaka.

Och faktum är att min svartvita fobi faktiskt har hållit i sig lite. I dag tog jag några bilder på Arvid och det är inte utan att jag känner mig lätt matt och sjösjuk när jag tittar på dem.

IMG_8360 IMG_8366 IMG_8367

Bilderna är för övrigt tagna i hans allra roligaste leksak just nu. En stor datorkartong, hans ”hus”, där han jobbar med alla sina verktyg. Borren, filen, saxen, skohornet, sopkvasten. Han kan sitta där hur länge som helst.

Ett tips inför kommande födelsedagar alltså: Skippa alla nya prylar. Bunkra upp med kartonger under året i stället. Släng med några gamla verktyg och killen, vars största idoler är ”jobbare” (alla sorters hantverkare och förare av olika fordon), kommer att bli supernöjd.

IMG_8353Och slutligen – tacka vet jag färgfoton – dem kan man njuta av utan kräkkänslor.

Vad är det konstigaste du upplevt när du varit gravid? 

 

One thought on “Uuuääärk

  1. Pingback: Plötsligt händer det! | Linda Unnhem

Kommentera

