Tidningar som lockar till läsning

När jag och Niklas åker iväg på en sådan där ”vi besöker en stad och äter urgod mat på restaurang och sover i fluffig hotellsäng”-weekend brukar jag alltid köpa med mig senaste numret av Books & Dreams. Sedan sitter jag där på något kafé på eftermiddagen och frossar i långa artiklar om författares vedermödor och (ofta) lyxiga liv. Det är så underbart, dels att ha tid att verkligen läsa en tidning från pärm till pärm och dels att få läsa artiklar som verkligen går på djupet och får ta plats. (Okej, det är inte allt som går på djupet i Books & Dreams, men lite fluff behövs ju också.)

Tidningen Vi är en annan tidning som jag gärna läser det mesta i. Jag behöver inte ens vara särskilt intresserad av det eller den artikeln handlar om, men sättet de skriver på lyckas alltid locka mig att läsa vidare. Det är välskrivet och därmed journalistik när den är som bäst.

I kväll kryper jag upp i soffan med Niklas ”jag flög fram och tillbaka till Oslo och fick därmed lite lyxig lästid”-investering: nya Filter. Också denna en journalistisk njutning i dessa digitala tider då allt ska vara så kort och snabbt och snärtigt och säljande.

Problemet är bara att hålla sig vaken genom en 17 sidor lång artikel om familjen Eklund när man inte har en fluffig hotellsäng att falla tillbaka på…

Vad läser du helst när du får en egen lyxig lässtund?

2 thoughts on “Tidningar som lockar till läsning

  1. Damernas värld. Jag gillar att läsa om skönhet, mode och starka kvinnor. Men jag vill när jag får min fluffiga lässtund inte behöva läsa om något jobbigt. Fast helst läser jag en bra bok.

Kommentera

