Fler långa snippor åt folket

I kväll läser jag en bok som i stora drag handlar om att förverkliga sina idéer och visioner.

Så här står det på ett ställe:

Faktum är att det verkar bli svårare ju mer vi växer in i vårt hantverk och blir mer seriösa i det. En femåring med en ask kritor behöver inte vara medveten och sin vision för att sätta igång och rita. Men i takt med att vi växer så blir allt mer dunkelt och förvirrat av tekniker och teorier… tja, det blir helt enkelt mindre intuitivt. 

Och visst är det väl så. Tänker bara på när Arvid och jag satt och ritade en födelsedagsteckning i eftermiddags. Han ritade och jag skrev ner vad han sa att det föreställde.

Det första var ”ett spöke som hälsar på” seden en snögubbe.

Sedan en ”lång, lång, lång snippa”.

Och så, underbarast av allt, ”ett ögonblick”.

Det är verkligen något av det roligaste med barn, deras spontanitet och obegränsade kreativitet. Önskar ofta att jag hade mer kvar av det där; förmågan att handlöst kasta mig in i något, eller ut i något, utan tanke på omständigheter och konsekvenser. Utan att alltid ha en plan eller en strategi eller ett självklart mål.

Mycket av mitt fortsatta bokskrivande har till exempel stupat på just det där. Att jag redan från början satt upp så många begränsningar för mig själv att det ursprungliga – lusten och passionen att skriva – har gått helt förlorad.

Men tänker jag lite längre så handlar det nog faktiskt mer om tid, eller snarare bristen på den, just nu. Jämfört med tidigare, då jag i större utsträckning var en sådan gladeligen bytte både bostad och utbildning och jobb på en kafferast, har jag nu betydligt mindre tid för att tänka på saker och för att göra saker.

Och får jag en timme över för mig själv så måste jag ju göra något som ger något. Något vettigt.

Inte bara sitta och rita långa, långa, långa snippor och ögonblick, för att det är kul. 

Eller är det kanske bara en dålig ursäkt?

2 thoughts on “Fler långa snippor åt folket

  1. Vad inte hård mot dig själv! Den där boken kommer när den kommer! Det svåraste är väl att skriva bok nummer 1 – men det har du redan gjort!

  2. När du väl får tiden att skriva så gör det för att du tycker det är roligt att skriva, inte för att prestera en bok….. Det blir det säkert i slutändan ändå….så härligt som du skriver😘

Kommentera

