Istället för söndagsstek

– Om jag kommer hem till en person till som bjuder på pulled pork så skriker jag, hörde jag någon säga för ett tag sedan.

Och visst har det blivit oerhört populärt, det visar inte minst Googles sammanställning av den mest googlade maten under 2013. Där hamnade pulled pork på tredje plats, efter kladdkaka och pannkakor.

Vi har gjort det ett par gånger, och visst, det har varit okej men inte wow. Var därför lite nyfiken på om pulled beef, alltså samma grej fast med nötkött skulle bli godare. Och det blev det, tyckte jag.

Det tog sin lilla tid, närmare bestämt sju timmar i ugnen, men det är ju å andra sidan väldigt lätt att förbereda och sedan klarar det sig själv.

Här är receptet jag använde om någon är sugen på att utöka sin repertoar på draget kött:

Köp ett helt köttstycke på sisådär 800 gram. Jag använde entrecote men högrev går ju också finemang. Sätt ugnen på 125 grader. Blanda till en kryddmix på 1 msk chipotlepulver, 1 msk smoked paprika, 1 finhackad chilifrukt, 1 msk spiskummin, 1 tsk malen koriander, 1 msk salt, 1 msk malen svartpeppar och 3 pressade vitlöksklyftor. Snåla inte med kryddorna, ta hellre lite för mycket än för lite. Blanda dem med 4 msk tomatpuré och 2 msk japansk soja till en slät kryddpasta. Gnid in köttet med denna, och lägg det sedan i en ugnstålig gryta, typ gjutjärn. Dela en gul lök i klyftor och hacka 2 vitlöksklyftor som du trycker ner bredvid. Häll på 2,5 dl öl (jag tog alkoholfri, det var det enda vi hade hemma) och 2,5 dl coca cola (jag tog äppelcider, det var det enda vi hade hemma). Och så in i ugnen i ca 7-8 timmar.

Sedan kan man servera det lite hur man vill, men hamburgerbröd, sallad, rödlök, gurka, tomat, avokado och gräddfil är mitt heta tips.

Mycket gott!

bild (32)

 

Kommentera

