Den bägaren svingas inte – den här gången heller…

Det börjar ju faktiskt närma sig lite nu. Detta märks bland annat på att kollegorna gärna berättar förlossningsberättelser på lunchen. Sina egna och andras. Hade det varit första barnet hade jag kanske inte varit enormt road av att att få en ”jag sprack hela vägen”-story serverad till mina avokadomackor, men jag tar det med ro. Och tycker att det är ganska roligt att ta del av andras erfarenheter.

I kväll har jag börjat läsa om Gudrun Abascals ”Att föda”. Som den ambitiösa förstföderska jag var har jag gjort understrykningar i boken – och slås nu av att det är helt andra grejer och stycken jag finner intressanta den här gången. Kanske för att jag faktiskt har något att relatera till.

Särskilt fascinerande tycker jag det är att läsa om barnets ”resa” under de olika förlossningsfaserna. Hur det böjer in sin lilla haka mot bröstet för att lättare kunna passera genom bäckenet, hur det vrider på nacken… Det är så coolt, hur naturen är inrättad.

Skrattar också för mig själv när jag kommer att tänka på ett blogginlägg jag skrev inför förra förlossningen – om att förbereda sig fysiskt.

Och nej, det är fortfarande en bägare jag absolut inte tänker svinga. 

4 thoughts on “Den bägaren svingas inte – den här gången heller…

  1. Här i Kina ska kvinnor inte dricka kallt och absolut inte när vi har mens. Det kanske ligger en gammal sanning i den där buljongen? 🙂 Lycka till!

  2. Känner likadant när jag läser den, det sitter post-it lappar i hela boken men det är andra saker som är mer intressanta denna gång! 🙂

Kommentera

