Är kvinnor dåliga på att nätverka?

Har funderat en del på en grej Anna Clarén sa under sitt samtal på Kommendanthuset igår – nämligen att kvinnor inte är särskilt bra på att nätverka.

Män går ofta ut efter jobbet, dricker öl och boostar varandra. Berömmer och lyfter fram sina likar i olika sammanhang. Hennes referens var manliga fotografer, som tack vare detta beteende får mycket mer uppmärksamhet, cred och – i det här fallet – utställningar och recensioner än sina kvinnliga kollegor.

Tyvärr var samtalsledaren ingen stjärna, så hon borrade inte djupare i resonemanget. Men det är intressant att fundera över.

Jag vill gärna tro mig vara en sådan som är bra på att se och uppmärksamma duktigt folk. Framför allt eftersom jag verkligen går igång på genuint engagerade och ambitiösa människor. Det finns ju inga som är roligare att jobba med. Och sådana rekommenderar jag gärna vidare (eller ännu hellre – drar nytta av själv!).

Men så där i vardagen – i det lilla – där är jag nog mer bekväm. Eller snarare mindre benägen att tänka på att berömma och lyfta fram.

På Facebook ser jag till exempel ofta män puffa för inlägg som andra män gjort, gärna under statusar som ”Briljant!” eller ”Missa inte!”. Och utan att ha gjort en statistisk undersökning kan jag nog säga att jag inte riktigt ser samma grej bland kvinnor.

Nu kommer jag tyvärr själv att vara en lika dålig ”samtalsledare” som kvinnan på Kommendanthuset – eftersom klockan är över 22 och det är söndag och tidig måndag i morgon.

Men i alla fall. Det är verkligen värt att tänka på. Hur man själv bidrar till att stärka kvinnors status och medverkan i olika sammanhang.

Som avslutning vill jag därför lyfta fram en rolig och duktig kollega, Maria, som startat en blogg om sitt nya liv i Kina. Här hittar du En lantis i Shanghai. In och läs!

8 thoughts on “Är kvinnor dåliga på att nätverka?

  1. Jag måste säga att jag tyvärr håller med. Jag har frågat män inom min bransch om vi ska träffas på en lunch låt oss säga den sista fredagen i varje månad. Svaret var: självklart, skicka inbjudan.

    Nu är jag i startgroparna att dra igång något liknande fast med kvinnor inom samma bransch. Nu finns det väldigt många män, men tanken är att vi kvinnor ska träffas och stötta varandra. Det är för tidigt att utvärdera, men responsen är inte lika bra. Jag hör en del: jag har så mycket att göra, kan inte lämna barnen eftersom jag jobbat så mycket osv. Jag hoppas att jag har fel och att det dyker upp en massa kvinnor på den första träffen 🙂

  2. Goaste Linda! Läste ditt inlägg och tänkte att du har ju verkligen alltid varit generös med att lyfta fram människor i din omgivning. Och så kommer jag till sista raden…TACK! Rörd.

    • Vänta du bara – nästa grej blir att jag startar en FB-grupp för ”Vi som vill att Maria skriver en bok”. 😉

  3. Så kloka ord min tös! Det är så viktigt att se och bekräfta varandra även i det lilla, vara uppmärksam på hur våra arbetskamrater ser ut, trötta,glada, fin i håret, ny blus osv. Vi har börjat med veckans glädjetjut på min arbetspkats😊efter vårt APT skall var o en lyfta fram någon i arbetsgruppen (eller sig själv) som man tycker förtjänar lite extra kredit. Kändes lite konstigt till en början men är super för att se o bekräfta varandra👍

    • Du är ju verkligen ett fullblodsproffs redan på det där, känner nog ingen som är så uppmärksam och uppmuntrande som du!

Kommentera

