Ombytta roller

Något mycket oväntat har hänt i vår familj. 

Under årens lopp är det jag som släpat hem träningscyklar och löpband i parti och minut, som flängt Ribban upp och ner på inlines, som flåsat och svettats på Friskis, som powerwalkat till jobbet, som spinnat, indoorwalkat, stepuppat och postgravidjoggat mig blå. 

Bland annat. 

Allt medan Niklas bekvämt lutat sig tillbaka och konstaterat att: ”Nej, det finns nog ingen träningsform för mig.”

Och länge levde vi i den villfarelsen. 

Närmare bestämt i 11 år. 

Sedan skaffade de plötsligt ett pingisbord på hans jobb. Som de nu spelar på varje dag. Visserligen iklädda skjorta och inte sällan med en rejäl husmanslunch innanför västen, men ändå. 

Från detta var steget sedan inte långt till badminton med en kollega. Ombytta och med framgooglade proffsrack, nya skor och snack om set och poäng och vem som har den bästa serven. 

Fatta – det är som att plötsligt ha en alien i sin familj!

Men tro inte att det stoppar där. Nej då. 

För sedan skulle det skaffas PT. Jag upprepar: PT! En personlig tränare som skräddarsytt program och som går som en slavdrivare bredvid styrketräningsmaskinerna, Niklas och hans far. 

Och där är ju ett pass i veckan inte mycket att hänga i julgranen, har jag fått veta. 

Man måste ju hålla det vid liv. 

Så nu googlas det roddmaskiner och gummiband för fullt, SAMTIDIGT som det varje kväll, medan Arvid badar, körs ett träningsprogram i badrummet. Med armhävningar och situps och till och med något som liknar karatesparkar!

Detta medan jag själv sitter som en val i soffan, ungefär förmögen att lyfta ett vattenglas. Dock inte utan att flåsa något. 

Min man. Träningsfreaket. 

Inte utan att jag är stolt! 

 

One thought on “Ombytta roller

Kommentera

