Semmeldrömmen som gick i kras

Det är otroligt vad alla verkar äta semlor i dag. Hela mitt Instagram-flöde är fullt av florsocker och fluffig grädde och jag borde bli sugen – så som jag längtat – men icke.

Bestämde mig vid nyår för att bara äta sötsaker om jag blir bjuden på fika eller kalas, alternativt om vi bjuder hem någon som förväntar sig dessert (vem gör inte det?).

Detta med undantaget av en semla. På Fettisdagen. Och ett Snickers vid förlossningen (som Niklas säkert kommer att äta upp, precis som förra gången).

Och väldigt länge var jag väldigt sugen. Fantiserade om var jag skulle köpa den ultimata bullen, med den ultimata grädden och den ultimata mandelmassan. Hur jag skulle läsa listor och recensioner och fråga mina kollegor vad de rekommenderade. Hur vi liksom till slut skulle förenas i en smakernas symfoni – jag och den perfekta semlan.

Men så de senaste dagarna – Inget Sug Alls. Och idag kändes det nästan jobbigt att tänka på den ens. Som en efterhängsen dejt, back in the old days. En sån som vägrade fatta vinken och som man till slut bara irriterade sig på.

Okej. Det är möjligt att jag snöat in lite för mycket på det här. Jag medger det.

Men det är ju samtidigt en sorg. Att det inte blev som jag föreställt mig. Att den ljuva semmeldrömmen gick i kras.

Och den stora frågan är nu om jag ska låta semlan förbli mitt ”frikort” i hopp om att jag blir sugen igen när alla andra instagrammar påskägg eller vårens första mjukglass.

Eller ska jag helt byta?

Det är sådant man kan fundera på en Fettisdag som inte blev så fet som man önskat.

Får nog be att återkomma i ärendet.

4 thoughts on “Semmeldrömmen som gick i kras

  1. Tur du inte fått min Nogger-craving. Då hade du varit tvungen att äta tre Nogger varje dag i nio månader. Det var ganska ansträngande faktiskt. Har inte ätit en enda Nogger sedan dess… 😉

Kommentera

