Den stora betydelsen av en väldigt liten flagga

Jag skriver ju om inredning på jobbet. Inte så mycket (okej, inte alls) om de hetaste trenderna från möbelmässan i Milano eller designprylarna som får hela bloggosfären att go bananas, utan mer om hur man gör sin vardag lite finare och gladare, utan att för den sakens skull bränna hela lönen (eller, ja, pensionen, i många av våra läsares fall).

Det kan vara en ny tjusig kopp som gör att man vill fika mest hela tiden. Några kuddfodral som gör att den trista gamla soffan känns som ny. Eller hur man faktiskt kan använda det man har samlat på sig i skåp och lådor (och på vind, i källare, i garage…) på nytt sätt.

Enkla tips, som gör stor skillnad, och förgyller vardagen.

Nu kan man ju inte direkt kalla min son för inredningsintresserad, om man inte är extremt maximalistiskt lagd och förespråkar ett hem med saker överallt. Gärna slumpartat ditplacerade, så att man får känslan att de liksom ligger slängda. Helt utan färgkoordination och hänsyn till storlek och struktur. Ett stilleben av en radiostyrd lyftkran, några smutsiga strumpor, en Bamse-tidning och femtio små legobitar – ja, varför inte, liksom?

Men! Han har något på gång, helt klart. Jag märker det

Till sin frukost äter han gärna tunnbrödrullar. En gång var brödet inte särskilt följsamt – rullarna rullade liksom upp sig igen – och därför satte jag en liten tårtflagga på mitten, för att hålla ihop allt.

Och nu – ingen frukostrulle utan flagga. Glöms det av går han själv och hämtar en i köksklådan.

Och vips så har frukosten fått en lite festlig känsla, även om det är en stressig och gråmulen måndag i början av mars. Man blir liksom automatiskt glad av den där lilla flaggan.

Det bådar gott, tycker jag, som känner mig lite stolt över att ha förmedlat (om än faktiskt fullständigt omedvetet i just det här fallet) något viktigt till min son.

Fler flaggor åt folk i vardagen, helt enkelt!

DSC00324

7 thoughts on “Den stora betydelsen av en väldigt liten flagga

  1. Kanske bäst att du inte avslöjar just detta för sonen – men i Lomma var de små svenska flaggorna en tyst protest mot kvarglömda hundhögar (ja, jag menar bajshögar) på gången intill järnvägen. Alltid svenska små tårtflaggor. Som en liten patriotisk hälsning till den som inte plockat upp efter sin jycke. (Jag? Alltid med påse i fickan!)

    • Känns nästan som det helt motsatta till guldkantsfilosofin – sådana som väljer att fokusera på det trista i vardagen. (Fast jag förstår dem så klart – hundbajshögar är skitäckligt och något måste man ju göra för att få de oansvariga hundägarna att fatta.)

  2. Så roligt att han börjar förstå att en sån liten detalj kan göra så mycket för feelgood känslan,,,,,🌷

Kommentera

