Vilken värdeökning!

”Jag lovar, de stiger i värde!”

Så brukar en kollega ofta säga. Om bilderna man tar på festen, trots att man egentligen inte orkar. Om olivoljan man handlar med sig från den lilla butiken på semestern, trots att det kanske innebär att man får svettas vid bagagevågen på flygplatsen. Om loppisprylen man köper, trots att man egentligen inte behöver den, bara för att försäljaren är en sådan söt liten tant som berättar en sådan söt historia om väskan/vasen/tavlan.

Och hon har så rätt. Ofta är det ju egentligen ingen ansträngning alls, åtminstone inte om man ser till vad man får. Fina minnen. Återupplevd njutning. Saker som bär en historia.

Eller tulpaner.

Länge låg de i garaget, lökarna jag fått i någon reklampåse. Undanstuvade i ett hörn, i väntan på garagestädningen. Och trädgårdstunnan.

Men så bestämde jag mig för att trycka ner dem i jorden ändå. Torra och skrumpna, planterade vid helt fel tidpunkt.

Blev det något så blev det något, resonerade jag. Det var ju ändå ingen ansträngning.

Och nu är det andra året de blommar.

Tala om att stiga i värde!

tulpaner

One thought on “Vilken värdeökning!

  1. Mor säger: Visst är det fantastiskt, varje vår kryper det upp nya fina blommor ur jorden, jag blir lika lyrisk varje gång, naturens underverk!

Kommentera

