Årets starkaste läsupplevelse

Ni vet de där böckerna. Böckerna som slår fullständig knockout på en, och som vägrar släppa taget, trots att man läst klart.

Igår läste jag en sådan.

Författaren heter Oskar Skog och vi gick i samma klass på Författarskolan i Lund. Jag gillade hans stil redan då. Oskar sade aldrig för mycket i sina texter, han gillade det koncentrerade och täta formatet. Och så hade han ett självförtroende som jag tyckte om. Det var inte en fråga om att, utan när, han skulle bli publicerad författare.

Me like.

Och nu har alltså hans debutroman Pojken som fann en ny färg getts ut av Forum.

Beställde hem den och började läsa när Arvid gått och lagt sig igår. Någon timme senare var jag helt rödgråten och djupt, djupt berörd. Dels av den oerhört känslosamma berättelsen, men också av det Oskar lyckas göra med språket. Att säga så lite som betyder så mycket. Och som går rakt in i hjärtat, och vrider om.

Det är briljant.

Jag hetsläste verkligen, och den första känsla jag fick när jag kom till slutet var: Jag måste läsa om den.

Och jag säger det igen: briljant. Missa för guds skull inte denna starka läsupplevelse.

9789137138213

7 thoughts on “Årets starkaste läsupplevelse

  1. Pingback: Spegelbarnet – nytt manus | Legomannen

  2. Pingback: Jag har hittat formen! | Legomannen

  3. Pingback: En viktig bild för Pojken | Legomannen

  4. Pingback: Saker som står | Legomannen

  5. Pingback: Jag vet varför man gråter | Legomannen

  6. Pingback: Det här är Pojken som fann en ny färg, för mig | Legomannen

  7. Pingback: Alla betyg till Pojken som fann en ny färg | Legomannen

Kommentera

