För sista gången!

Det är kul med dagis. Ibland tänker man inte på hur mycket tid Arvid tillbringar där – och hur mycket han faktiskt upplever och lär sig.

Härom veckan var han till exempel mycket bekymrad och ångerfull när han hade gått och lagt sig:

– Inte bita Hugo!

Och nej, det var ju inte alls bra. Att ha bitit Hugo. Så vi pratade lite om det. Vad man får och inte får. Och att det aldrig är okej att bitas.

Några dagar senare fick han smaka sin egen medicin. Och självklart funderade han över detta vid sänggåendet.

– Arvid G slog mig! Där – i huvet!

Inte roligt så klart, men det är sådant som händer. Han menade inget illa, älskling.

Och så redde vi ut det och somnade gott.

I natt, vid typ 5-tiden, vaknade han mycket bestämd:

– Jag ha mina mockasiner! Jag ha mina mockasiner!

Här tog jag den enkla vägen, utan att förklara att mockasinerna var på dagis och att jag varken hade lust eller möjlighet att hämta dem:

– Så ja, gubben, sov du nu…

Roligast var dock i morse när vi satt och åt frukost. Vi med tidningen och Arvid med i-paden. Som vanligt tog det en stund innan han bestämt sig för vad han ville se:

– Shaun the Sheep! PettsonFindus! Pat! Bamse!

Till slut kom han fram till Alfons. Vilket han högljutt lät meddela cirka fem gånger under tiden som vi klickade oss fram till youtube. Och tydligen gick det inte tillräckligt snabbt för plötsligt skrek han:

– För sista gången! Alfons!

Jag och Niklas vek oss dubbla av skratt. Arvid såg mest förvånad ut. Och det var ju inte så konstigt. ”För sista gången!” hör han säkert tio gånger om dagen på dagis, men för oss var det första gången.

Lilla killen. En ständig källa till glädje.

Idag utflyktade vi på Malmö museer och deras lekavdelning. Där fanns roliga båtar och en lång rutschkana och det var minst sagt hela havet stormar med mängder av barn.

Igår hade vi after work med grannarna – sex vuxna och fyra barn i åldern 2-6 år. Alla barnen lekte fint och vi kunde både sitta ner och äta, prata och dricka vin. Fredagslyx!

_MG_6019 _MG_6038På museet fanns många roliga fordon.

 

2 thoughts on “För sista gången!

Kommentera

