Om städning, skrivskåp och en spännande TV-serie

Sortera Niklas barndomslådor. Skruva upp förvaringshyllor. Röja upp och dammsuga resten av källaren. Tvätta och hänga upp tre maskiner tvätt. Slänga ut granen. Städa ovanvåningen. Åka till Citygross för storhandling.

Detta är vad man hinner när ett stycke son är på julfest med farmor och farfar.

Fatta lyxen. Sortera, slänga, skapa ordning. Finns det något skönare? Jag och några tjejkompisar var rörande eniga under en diskussion en gång: Vi skulle lätt kunna ta en veckas semester bara för att röja, sortera och fixa fint och praktiskt hemma – och dessutom NJUTA av det.

Just nu när jag till exempel en våt dröm om ett eget stort skåp där kan jag ha papper, kameraprylar, pysselgrejer, anteckningsböcker, små lådor, tygbitar, ramar… Ja, allt sådant  man vill ha nära och kunna njuta av när man slår upp dörrarna och ser ordningen.

Hittade ett fint på Bukowskis Market – ett skåp de dessutom kallade ett ”skrivskåp” – hur underbart låter inte det? Men så blev det dyrt och jag hade inte tid att åka dit och titta och så blev jag utan.

Nåväl. Det kommer nog. Mitt skrivskåp.

I övrigt är jag mycket nöjd med att ha sett en hel tv-serie under julledigheten. Förmodligen sist av alla, men oj vad spännande Bron var. Har inte läst så mycket deckare, och jag kan verkligen inte fatta hur man bygger upp en historia som håller spänningen vid liv till sista sidan. Läste lite i mina gamla Skriva-tidningar, men blev inte klokare på hur deckarförfattarna gör. Måste man kanske vara tekniskt lagd för att konstruera ett sådant pussel? Kul är det i alla fall att fundera över.

I morgon blir det jobb och dagis igen. Bäst att försöka ställa om mat- och sovklockan till normala tider. Därför – godnatt!

Kommentera

