Mina barn och andras barn

Eller ja, jag har ju bara ett. Och honom kan man ju inte fotografera om och om igen. Eller – det kan man – och gör man – visserligen, men ibland är det kul att ta bilder på något annat. Ytterligare ett sött barn, till exempel.

Så igår var jag hemma hos en familj ur föräldragruppen från BVC och tog lite bilder. Det var kul. Och en utmaning. Det finns ju SÅ mycket att lära sig om fotografering. Ibland när jag bläddrar i mina böcker blir jag lätt matt.

Igår fokuserade jag på att försöka välja rätt bländare. Nästa gång ska jag försöka fota i RAW-format. Måste bara skaffa mig ett bra bildbehandlingsprogram. Några bra tips för Mac?

Om en vecka ska jag gå en kvällskurs i fotografering. Gissa om den läraren kommer att bli bombarderad med frågor!

I övrigt har vi en krasslig kille här hemma. Feber, hosta, förkylning och dålig aptit sedan i torsdags. Lilla stackaren. Är en sådan kontrast mot hans vanliga pigga och aktiva jag. Nu vill han mest sitta i knäet i fåtöljen och titta på Bonden Åse. Femton avsnitt à fyra minuter. Så nu kan jag allt om att göra ensilage, klippa klövarna på kor (det kallas verkning) och köra en traktor på olika varvtal.

Och så har vi haft träff med bokcirkeln. Vi var alla överens om att Kärleken i Julia Anderssons liv av Åsa Moberg var 150 sidor för lång, att man bara satt och hoppades ”ligg med honom då!” och att den var ett intressant tidsdokument. Hoppas mer på Siris Hustvedts Sommaren utan män som står näst på tur. Hennes Vad jag älskade ligger ju på min topp-tio-bland bokfavoriter.

13 thoughts on “Mina barn och andras barn

  1. Bilden med flickan och björnen är genialisk. Du har fått till en skön diagonal och ett skönt samspel mellan flickan och björnen, fastän flickan är lite tveksam (händernas positioner) – får jag, vågar jag. Hade jag varit som du så hade jag rensat upp i bakgrunden, förstorat och hängt upp den på väggen, fastän det inte är Arvid 🙂

    Adobe Lightroom äger.

    • Jag har nog redan försökt pracka på dig flera av dessa. T ex ”den tjocke, äcklige gubben med korvlådan” (Dumskallarnas sammansvärjning). 🙂 Men jag ska göra ett försök med listan.

Kommentera

