Katastrofhuvudet & katastrofhuvudets kompis

Jag och min kollega var överens om att det var ett fantastiskt fynd.

Inte som brunchkannan, som ju hade ett begränsat användningsområde. Nej, det här var något annat.

– Ett riktigt allround-huvud! Passar både utomhus och inomhus, funkar som bokstöd, kan bli jättefint tillsammans med blommor i jul…

Ja, möjligheterna var oändliga, kom vi fram till efter dagens besök på Emmaus.

När jag kom hem efter jobbet tittade Niklas misstänksamt på påsen.

– Loppislunch?

Det var formulerat som en fråga, men det var egentligen mer ett konstaterande.

Nu. Kommer. Hon. Hem. Med. Mera. Skräp.

– Ja, jag köpte en jättefin ram. Bara 30 kronor, började jag. Och fem pocketböcker… Och så det här hu…

Och jag lovar – allround-huvudet hann inte mer än att sticka ut sin skavda nos ur tidningspappret förrän Niklas ropade:

– NEEEEJ! Inte ett till!

Och sedan hävdade han på fullaste allvar att jag lovat att inte köpa fler huvuden efter ”det vita katastrofhuvudet” jag köpte för några månader sedan.

Jag förstod förstås ingenting. Något sådant skulle jag aldrig gå med på. Ett hem kan aldrig få för många huvuden (gammalt djungelordspråk). Särskilt inte av allround-karaktär.

Efter en stund (när jag antagit min ”här-anstränger-man-sig-för-att-skapa-ett-trivsamt-och-behagligt-hem-min”) lugnade han sig en smula. Sa att det här i alla fall var finare än ”det vita katastrofhuvudet”, men att vi kanske i alla fall kunde komma överens om en sak:

– Änglar. Där går gränsen, eller hur? Inga. Änglar. I. Vårt. Hem. Visst?

Han såg nästan lite desperat ut.

Så jag skakade på huvudet. Men sa inget – förstås. Man vet ju aldrig. Plötsligt kan den dyka upp. (Katastrof-)ängeln. Och då vill man ju ha ryggen fri.

Här står jag och är härligt allround. 

 

One thought on “Katastrofhuvudet & katastrofhuvudets kompis

Kommentera

