Söndagsmiddag med bedstefar

Det skiljer över 80 år mellan dem, men idag hade Arvid en mysig eftermiddag med ”bedstefar”, som vi kallar min morfar för att skilja honom från min pappa. Gissa hur sött det låter när Arvid säger det till honom – på bred malmöitiska:

Bäste-farr. 

(Morfar är ju dansk, så det är inget vi liksom tagit ur luften, typ som att vi skulle börjat kalla honom grand-père eller opa eller något annat, bara för att…)

Och som sagt. Mysigt var det. Vi åt anka och äppelkaka och mormor var så klart också med. (Ja. Arvids mormor. Min mamma.) Och Arvid var på sitt bästa festhumör. Han lekte med sin vagn och gick runt och sa ”kommer maten!” (som den gör på dagis) och briljerade med att kunna räkna till tio (okej… ett, två, tre, fyra, sex, sju, tio… men ändå!). 

Sötnosen. 

Annars har vi haft en fin helg (den som äntligen kom efter en lång vecka) med fika hos kära kompisar, soffmys och… ja, inte så mycket mer. Jo, Niklas lagade en ljuvligt god rödtunga i fredags och jag läste ut Jonas Karlssons novellsamling Spelreglerna.

Highlights en helg i slutet på oktober. 

5 thoughts on “Söndagsmiddag med bedstefar

    • Tack! 🙂 Ja, det är 50 mm. Och jag har ju inte skaffat mig något riktigt bildbehandlingsprogram än. Så jag meckar bara lite på känsla i iphoto. Vad använder du för program? Och vad är det nu för kamera du har igen?

      • Kör en äldre Nikon, en D200 och helst 50 eller 35 mm objektiv. Och iPhoto. Vid enstaka tillfällen orkar jag göra nåt i Aperture eller Pixelmator, som för övrigt är ett billigt och riktigt trevligt bildhanteringsprogram för Mac!

        Din känsla är grym, bättre att fota så än att fota tekniskt om du frågar mig.

Kommentera

