Att gå en omväg via en after work

I fredags hade vi några kompisar hemma på after work. Det kan låta avslappnat och härligt och lite lagom spontant; en öl vid köksön, en lasagne som bara behöver värmas, glass för att göra det enkelt för sig, några levande ljus och lite soft bakgrundsmusik… Ni vet, som i en novell av Fredrik Lindström. Medelklassigt.

Och visst. Trevligt var det. Absolut. Jag fick åtminstone se de där vännerna jag inte sett på länge. Höra? Nja…

Låt mig säga så här: Med två 1-åringar, en 2-åring, en 5-åring och en 7-åring behöver man inte lägga krut på bakgrundsmusik.

Eller mat, för den delen. Jag minns inte lasagnen, jag minns inte glass… Jo, just det. Senare på kvällen såg jag mig ju förvånat i spegeln och tänkte: ”Vad är det för en tjock grå hinna jag har på högerkinden?”

(Svar: Hallonglass med lakritssås. Direktsmashad av en son som bara sovit en halvtimme på förskolan. Ej borttorkad av en förkyld mor som tappat orken någonstans vid nio-tiden – på förmiddagen.)

Jag minns att en av vännerna ställde en fråga vid halv sex-tiden. När Arvid lagt sig vid åtta fick hon svar.

Men det var ju inte det jag skulle berätta.

För en detalj minns jag nämligen. Hur 2,5-åringen kastade sig in till Arvids maskinpark och hur pappan sa: ”Det kom för någon vecka sedan… Han har inte alls varit intresserad av bilar och lastbilar och sådant innan.”

Och så tänker jag på Arvid, där ”skopa” hamnar på topp-fem-listan av hans första ord.

Arvid, som fick en 1,5-meter lång traktor med släp i doppresent och en MAN TGA Low Loader med grävare i julklapp.

Arvid, som samma morgon, då jag väckte honom, slog upp sina ögon och sa: ”Micke. Stor bil.”

Det kanske inte bara är en fas. Det är kanske ett genuint intresse.

Tur då för honom att han inte bara har en morbror som kör kranbil. Även faster Lotta och Erik har ju riktiga hard core-maskiner. (Den är grön och kallas Grodan. Jag vet faktiskt inte vad det är. Fråga Arvid!)

Och givetvis blev det en åktur i eftermiddags. Man vill ju stötta sitt barns intresse.

Livet på landet – inte bara gröna Grodor….  

2 thoughts on “Att gå en omväg via en after work

  1. Underbar blogg. Och vet du. Det finns en pappa på vår förskola som är EXAKT LIK din man N. EXAKT. Hjälp. Hur ska jag kunna paparazziplåta honom så att du får se?

    • Haha! En annan av våra vänner hävdar att det finns en EXAKT kopia av honom i Staffanstorp också (där han för övrigt vuxit upp). Kanske dags att börja släktforska litegrann? 🙂

Kommentera

