Voilà, en panerad svensk…

Idag har vi varit i Arcachon. Det ligger vid havet och är en liten stad med många, långa stränder. En succé om man gillar sand. Vilket Arvid gjorde. Först rullade han sig i den. Med ett tjockt lager solkräm på kroppen. Sedan åt han en näve. Och raskt en till.

Vi försökte bada. Och distrahera. Men det gjorde bara det hela ännu mer spännande när han kom upp på stranden igen. Tänk dig att bli panerad – och njuta av det.

– Mosa, tultade han omkring och ropade, vilket betyder ”mysa” om man är ett och ett halvt och ”lägga sig ner i sanden med ansiktet neråt” om man är på en strand i Arcachon. Tydligen.

Man kan säga att det spårade ur lite grann.

Fransmännen var roade i alla fall och verkade inte ha sett så många panerade, neongröna svenskar förr. Och det får man ju bjuda på.

I samma område ligger Dune de Pyla. Europas största sanddyn. Behöver jag säga att ett besök inte var aktuellt?

Badet föregicks av en lunch som inte bara var speciell för att hamburgaren serverades mellan två pannkakor (fransmän och deras galettes…) utan för att den var toppad med gåslever. Gott, tyckte Arvid. Jättegott, tyckte Niklas.

I övrigt ville Arvid göra det mesta ”fem”. Vilket betyder ”själv”. Äta glass ur bägare. Hålla enlitersvattenflaskan och dricka. Hålla spannen full med saltvatten och dricka.

Och när vi kom hem vid sex, och jag hade suttit i bilen och fantiserat om den latte jag skulle göra mig, var ”kaffe!” det första han sa.

Killen. Ett och ett halvt och han vet redan vad som är viktigt i livet.

Tyvärr kan jag inte visa så många foton från stranden. Dels eftersom det är svårt att ratta en systemkamera och en sandig son samtidigt, och dels eftersom min man tydligen hittat på en löjlig regel: ”Bar överkropp är okej på bloggen – men du visar dig först…”

Fånigt, om ni frågar mig.

 

3 thoughts on “Voilà, en panerad svensk…

Kommentera

