Att skapa mys med en ettåring

Jag när ju den där drömmen om den trevliga verandan. Ni minns, kökssoffan med färgglada kuddar, bordet med somrig duk och fönstret fullt av pelargoner.

Och tro det eller ej, men kökssoffan är faktiskt färdigmålad. En vaxduk och ett tyg till dynan är inköpt, och idag svängde jag till och med ihop en prydnadskudde (fick bara tre sammanbrott av karaktären ”åååååh, jag är veeeeeerkligen inte en sådan som kan sy”, vilket får anses som godkänt).

Och just det – efter ett antal hetsiga diskussioner (och betydligt fler sammanbrott än under kuddknåpandet) enades vi slutligen om ett bord också. 200 spänn på Blocket och då gjorde det inte så mycket att det var lite slitet eftersom ”jag ändå tänkte ha duk”.

Just det.

Tänkte. 

Jag hann inte mer än lägga duken på bordet förrän Arvid rev ner den. En gång. Två gånger. Och den tredje förvandlades den till en cape som han hasade runt med på golvet.

Och pelargonkrukorna på fönsterkarmarna, de stod där i fem minuter. Sedan tröttande jag på att höra mig själv säga ”nej”.

Och kökssoffan blev ju också väldigt inbjudande när den var färdig. Tyckte Arvid. Lagom höjd och perfekt att sätta tänderna i. Och en prydnadskudde, den är väl lika fin för att den ligger på golvet?

Ni hör ju själv. Att ens tänka tanken ”ljuslyktor och vaser med sommarblommor” går ju fetbort.

Nu funderar jag istället på att madrassera verandan i år. För enkelhetens skull.

Man kan ju alltid välja ett färgglatt tyg. Kanske med pelargoner på…

8 thoughts on “Att skapa mys med en ettåring

  1. Hahaha, du får se tiden an!
    Jag har numera ett uterum (i dvala än och ett tag till efter helgens chock-snö!) på min terass – med färgglada kuddar, matchande och kontrasterande ljuslyktor, glada krukor och nej, inga pelargoner, men kryddväxter ska det bli i krukorna, precis som förra året.
    Och en nio-åring – som stundom sparkar boll, men inget är ju kronjuveler direkt!

Kommentera

