Inga fler ursäkter… vad gäller soffan

Ni vet hur det är när man bor i hus. Man går runt med bekanta som är på besök och ber om ursäkt var femte meter.

– Jo, det är okej. Men det är ju inte ett kök man valt själv

– De gillade uppenbarligen golv, de som bodde här innan. Olika sorters golv…

– Tja, soffklädseln är ju inte så kul, men knappast lönt att köpa nytt med en 1-åring…

– Här inne har vi inte hunnit fixa. Men ja, så är det ju. Man får ta ett rum i taget. Rom byggdes inte på en dag.

Och så fortsätter man med att rada upp klyschor.

– Det tar ju tid att bo in sig.

– Det är inte direkt gratis att bo i hus.

– Alltid är det något som går sönder.

– Man har ju begränsat med tid.

– Det är så trist att lägga pengar på sådant som inte syns.

– Tänk så gött det var när man bodde i hyresrätt.

Och så vidare.

En sådan ständig ursäkt har varit vår kökssoffa. Inköpt för tre hundra spänn hos en gubbe på Blocket. En gubbe som lagt ner hela sin själ i att skrapa bort all vit färg (det sista med knappnål, berättade han) och sedan omsorgsfullt lacka furun blank.

Det var ju så mycket tjusigare, tyckte han.

Och givetvis nickade jag och höll med. Även om jag i tanken redan satt på verandan, bland mina pelargoner och färgglada kuddar, och drack kaffe i min vita soffa.

För lite färg, det var ju bara det det handlade om.

Och det kunde man ju tro. För två år sedan.

And I tell you: Idag vet jag bättre.

Till slut gick det så långt att Niklas sa: ”Nu kör jag den där jä***la soffan till tippen.” Då stod den i garaget. Efter att ha varit i köket och vänt. Efter att ha stått på verandan utan att ha kommit till sin rätt. Efter att ha varit på väg ut på Blocket. Igen. Under ”bortskänkes”. Och yxan och öppna spisen – ja, de hade också varit på tal.

Problemet? Att jag ”bara ville måla”. Att Niklas sa att jag ”måste slipa”. Och då snackar vi hardcoreslipa. Genom gubbens alla lager lack. Genast framstod Sisyfos knegande som rena semestern.

Men, har man en dröm om en vit kökssoffa så har man. Och har man en mor som tar hand om ens son så har man. Så idag skaffade jag mig själv seriös dammlunga genom att stå och djupandas sågspån under några (sjukt tråkiga) timmar i garaget.

Och när det var dags att grundmåla (kom igen, hur trist får det bli) fick Niklas rycka in slutföra eftersom jag djupandats mig till en sanslös huvudvärk.

Men jag kunde i alla fall se det framför mig. På riktigt. Hur jag stod där ute på verandan, bland pelargoner och hemmasydda (lär jag mig aldrig?) kuddar, och sa, liksom i förbifarten, att: ”Den där soffan? Äsch, den har jag köpt på Blocket och målat om. Ja, tänk vad man kan göra med lite färg…”

Men fler lackade furumöbler blir det aldrig. Det kan jag lova här och nu.

7 thoughts on “Inga fler ursäkter… vad gäller soffan

  1. Mor säger: Nu har du bara det roliga kvar, att måla den en sista gång (i kväll:-) så har du en jättefin soffa som gör dig glad varje gång du ser den!!!!!

  2. Hejja!
    Fasiken vad duktig du är. Bra kämpat. Jag älskar blocketfynd man känner sig ju så väldans nöjd. Som en liten trisslott. Och vitt! Låter som en dröm, pelargoner,kuddar, en kopp kaffe och lite god lektyr… när åringen sover :).
    Ha en skön dag. Hoppas ni har bättre väder än här. vi hade fyra minus ute på landet i morse, brrrr, och nu faller snön :(.

    • Älskar också Blocket – men hädanefter ska jag hålla mig till ”färdiga” fynd. No more slipning för min del. Hoppas att allt är bra med dig!

  3. Intressant, vi har exakt samma dilemma. Fyndad kökssoffa – fel färg – inte tid – tråkigt.
    Nu funderar jag på att lämna in skiten till en lackerare och säkert betala fem gånger så mycket som soffan kostade.

    Men vad GÖR man inte för den vita soffdrömmen?

    • Huh, stackare. Vi kanske skulle bilda klubb – Småbarnsföräldrar utan tid men med ful kökssoffa. Själv var jag faktiskt ute och googlade på ”hyr en pensionär” en gång, i hopp om att en sådan skulle ha bättre tid att slipa. 🙂

      • Haha, ingen dum idé. Faktum är att ”Småbarnsföräldrar utan tid men med ful kökssoffa” kan starta en pensionärspool. För att dryga ut föräldrapenningen genom intäkterna och samtidigt få fixat den där soffan tänker jag.

Kommentera

