Felicia kom, såg och försvann

Nu har jag haft min egen lilla bokcirkel. Jag har träffats på kvällen, bjudit mig på yoghurt med kanel (oh, the glamour) och frestat min stackars iphonetumme med Felicia försvann av Anna Wahlgrens dotter. Och det har varit… intressant.

Först blev jag jätteupprörd när jag läste. Stackars, stackars lilla barn, vilket liv. Och onda, onda mamman.

Men sedan, kanske halvvägs in i boken, började jag tappa intresset. Visst, det var fortfarande hemskt med en hel massa sprit och sex och elaka straff, men det var liksom bara det. Inga nyanser eller fördjupningar, bara det ena ilskna utbrottet efter det andra.

Och när hon för femtioelfte gången bytte kapitel bara efter några rader blev jag nästan sur. Åtminstone på henne som författare. Kom igen, smit inte! Ta ditt ansvar som historieberättare!

Jag kan inte låta bli att jämföra med Åsa Linderborgs ”Mig äger ingen”, som ju också är en skildring av en förälder som sviker. En bok som fick mig att gråta konstant från sidan 200.

Men här gråter jag inte. Tyvärr. Hur hemskt det än är för Felicia och hennes syskon.

Varför? Kanske för att det är för fragmentariskt berättat. Kanske för att det är för endimensionellt med bara hat, hat, hat. Kanske för att Felicia inte känns riktigt… hel. Varken som människa eller författare.

Språket får dock tummen upp!

Näst på tur i min egen lilla bokcirkel låg den Augustprisbelönade Korparna, men efter att ha läst de inledande sidorna som i princip bara handlade om sumpgölar, skäggiga gammelgranar, aska och fnöske så vete tusan.

Det verkar som att man kan ha det roligare.

 

5 thoughts on “Felicia kom, såg och försvann

  1. Kanske lite parantes, men vi såg filmen ”Cornelis” i Söndags. Kan jag starkt rekommendera om ni inte sett den! Höganäskramar från Mikael och Petra!

Kommentera

