Piggelin

Låt mig redan från början slå fast en sak. Niklas kommer att protestera mot det här inlägget. Eller kanske inte så mycket mot själva inlägget som det jag tänker hävda.

– Säkert, kommer han att sucka, samtidigt som han himlar med ögonen och räknar upp miiiiiiinst huuuuundra exempel som bevisar motsatsen.

Men faktiskt.

Det är sant.

Jag har blivit mycket piggare den senaste tiden.

Okej för att jag fortfarande är ett vrak i stil med Vasa-skeppet om morgnarna och nope, jag tackar inte nej till en liten, liten eftersmiddagslur när det bjuds (småbarnsfamilj = aldrig). Men kvällarna – det är där den stora skillnaden är.

Jag som brukat gå omkring som på Valium vid åtta får nu tvinga mig i säng vid halv elva-elva (särskilt med tanke på bärgningen av Vasa-skeppet i ottan). Och tro det eller ej – då kan det hända att jag inte är det minsta trött.

Så hur kan detta då komma sig?

Min teori är kolhydraterna. Eller snarare icke-intaget av dem.

Tänk själv hur glad och belåten man är efter att ha moffat en tallrik pasta eller en varm macka. Härligt, härligt, men hur länge? Tills sockerruschen lagt sig och man blir… just det, supertrött!

Inga kolhydrater = jämnare blodsocker = jämnare energi.

Bantarmatte på hög nivå.

6 thoughts on “Piggelin

  1. Jag tror att du har alldeles rätt, det finns ju bevis för det där. Har hört det från många andra också. Stå på dig. =)

    • Kors i taket, men Niklas kommentar till inlägget var: ”Jo, jag tänkte på det här häromdagen faktiskt, att du är uppe mycket längre på kvällarna…”

  2. Stämmer inte på mig i alla fall. Jag kränger ju kolhydrater och tycker att jag har extremt mycket energi, men jag kanske är undantaget som bekräftar regeln? Eller så kanske jag hade varit alldeles odrägligt överpigg om jag börjat med LCHF… 🙂

    • Men du är ju överjordisk på något sätt – det är nästan ett under att du hinner äta överhuvudtaget… 🙂

  3. Pingback: https://unnhem.wordpress.com/2012/01/08/piggelin/ | Linda Unnhem

  4. Pingback: Att säga godnatt | Linda Unnhem

Kommentera

