Konsten att bli tokig – utan vävstol

Jag försöker vara noga med det mesta, men det finns en sak som skulle kunna skicka mig direkt till Lyxfällan*. En sak som får mig att stoppa kuvert efter kuvert i allt-i-allo-lådan och tänka: ”Sen, jag tar det sen.”

Tyvärr var detta ”sen” idag. För någon vecka sedan sneglade jag nämligen i ett kuvert märkt ”påminnelse” och idag kände jag att jag inte kunde ducka längre.

Så med all ackumulerad ångest och irritation satte jag mig vid frukostbordet och sprättade kuverten. Tre-fyra stycken, alla med olika avsändare, men alla med samma önskan:

– Att jag skulle ägna två-tre timmar åt att sätta mig in i all den finstilta information som radades upp på A4 efter A4.

– Att jag därefter skulle förstå vad det innebar att mina försäkringar hos Folksam nu skulle flyttas till If, via Journalistförbundet på något fullt icke-logiskt vis.

– Att jag skulle kryssa hit och kryssa dit och fylla i ditt och datt – eller kanske inte… Beroende på om jag ville utöka mina försäkringar eller ta bort mina försäkringar eller medförsäkra maken och barnet eller öka prisbasbeloppen eller…

– Att jag nu skulle få användning för de 120 poäng i försäkringsutrikiska som de räknade med att jag hade i bagaget.

GAAAAH!

Ungefär här fick jag ett utbrott på Niklas.

– MEN SNÄLLA, KAN DU TA ARVID? JAG KAN INTE KONCEEEEENTRERA MIG PÅ DET HÄR OCH SAMTIDIGT SE EFTER HONOM. MEN VAR ÄÄÄÄÄÄR DU? DU KAN VÄL INTE SE HONOM OM DU SITTER DÄR? DEN SKÅPSDÖRREN VAR FAKTISKT ÖPPEN… INNAN… OCH KRYPER HAN IN UNDER BORDET OCH DRAR I NÅGRA SLADDAR KAN HAN FÅ MASSA GREJER ÖVER SIG!

Mogen projicering. Jag vet.

Men försäkringar. Det tar verkligen fram det värsta ur mig.

(*Ser framför mig hur programledarna står vid sitt blädderblock och krattar ner den ena försäkringen efter den andra. Visste du inte att du hade den här? Och den här har du betalat till i flera år… Trots att du har den här. Och varför har du tecknat den här – när du har den här? Har du överhuvudtaget någon koll på läget? Nähä, nänä…)

2 thoughts on “Konsten att bli tokig – utan vävstol

  1. Exakt samma sak hände mig. Förstår inte hur sambon vågade yttra tre ord som nästan fick mig att explodera bland dessa förträngda, nyöppnade kuvert. Papper, papper, papper. ord, ord, ord. Men en sak var säker. Vi hade inte haft hemförsäkring på 7 dagar. Tur att försäkringsbolaget hade öppet trots att kl var 18, så man kunde sova gott om natten.

  2. Ja, vad är det med försäkringar egentligen? Det är ju inte det att de vill en något elakt direkt. Men det är väl just det du skriver – att man plötsligt ska sitta utan hemförsäkring i en vecka utan att veta om det – som man är rädd för. Och då stressar man upp sig där bland alla konstiga formuleringar och svåra ord.

Kommentera

