Det är detaljerna som gör det

Tänker lite på vad som är viktigt i livet.

Och då menar jag inte saker som mat och sömn och trygghet och kärlek à la Maslow, utan sådant som är viktigt vid olika tillfällen i livet.

Till exempel när man är föräldraledig.

Minns (wow, va? jag har ju jobbat i snart tre månader!) hur jag packade skötväskan med en kirurgs precision, hur jag liksom pyrde av irritation om tvättkorgen och diskhon svämmade över och hur jag inte sällan projicerade denna frustration på min käre make som ”inte förstod att detta var min arbeeeeeetsplaaaats”.

Så började jag jobba då.

Och fick en mer avslappnad (sund?) relation till skötväskan. Och diskhon. Och tvättberget.

Visst är det jobbigt om man råkar glömma tvättlappar, men hey, det finns affärer. Och vatten i kranen. Och nej, man hittar inte inre tillfredsställelse under högar av smutstvätt. Believe it or not.

Detta har Niklas givetvis förstått hela tiden… som han arbetade.

Men igår kväll kom han in i vardagsrummet med en bekymrad min.

– Jag skulle vilja be dig om en sak. Det är ingen stor sak… men jag tycker bara att det är tråkigt.

Givetvis lyssnade jag, som den goda hustru jag är, och väntade mig något i stil med: ”Du måste sluta med ditt Tradera-shoppande, din tortyrbantning eller din ovana att läsa bloggar när du går på toaletten.”

Men nej. Han hade något annat på hjärtat.

Niklas: – Jo, jag undrar om du skulle kunna tänka dig att sätta in din disk i diskmaskinen när du ätit frukost på morgonen?

Jag: – Du menar min yoghurttallrik.

Niklas: – Ja.

Jag: – Och min sked.

Niklas: – Ja.

Jag: – De två sakerna alltså?

Niklas: – Ja.

Jag väljer här att inte kommentera det ytterligare. Nöjer mig med att konstatera att det är sött vad föräldraledigheten gör med en. Man som kvinna.

 

11 thoughts on “Det är detaljerna som gör det

  1. Åh, DET samtalet. Min man kom också till mig i soffan och hade ett liknande samtal under den första föräldraledigheten. Jag satt bara med gapande mun och tänkte att är det så där jag låter! 😀

  2. Den enkla frågan och så hade du mage att säga emot 🙂
    Men imorse var maskinen tömd och all ny disk placerad på rätt ställe! Du får nog komma till ikväll ändå :0

  3. Ha ha ha! Precis så har jag varit under föräldraledigheten också! Får se hur det blir from torsdag när jag jobbar och Andreas får vada i röran här hemma… Jag blir än mer övertygad om vikten av att dela på föräldraledigheten och ansvaret för barn och hem! :o)

    • Håller med, Matilda! Lycka till på jobbet och hoppas verkligen vi ses snart. Vi lyckas ju gå och varandra hela tiden. Vi får snart planera en mammakväll!

Kommentera

