Var sak på… sin plats?

Att vara föräldraledig handlar mycket om planering.

Om han vaknar vid åtta och får gröt vid nio behöver jag inte packa lunchboxen om vi ska in en snabbvända till stan. Och väntar jag en halvtimme efter gröten är chansen stor att jag slipper sitta på bussen och skämmas över… that smell.

Om jag bara öppnar sovrumsdörren halvvägs då han vaknar på natten kommer den inte knarra då jag drar igen den – och jag slipper upprepa processen nappen-klappa-mamma-är-här-älskling.

Och så vidare.

Det handlar också mycket om prylar. Torklappar som ska finns lättillgängliga i fickan/väskan/soffan/köket/… tja, egentligen överallt. Leksaker som kan distrahera när promenaden/blöjbytet/bilresan blir för tråkig. Majskrokar/rån/en-bulle-som-egentligen-innehåller-socker-men-strunt-samma-så-länge-det-funkar som kan skjuta upp hungern en liten stund.

Alltså – planering och prylar. Och var sak på sin plats.

Stoppar jag busskortet i fickan, behöver jag inte gräva runt i skötväskan efter plånboken, och då hinner inte den stressade busschauffören rivstarta innan jag hunnit tillbaka till vagnen och jag slipper koka inombords för att han inte tänker på att det faktiskt sitter ett litet baaarn där bak. 

Tar jag den sista lunchportionen ur frysen kommer inte en trollkarl att ha fixat fram käk dagen därpå. 

Vissa dagar blir det mer prylar och planering än vanligt. Som idag, då vi både skulle på åttamånaderskontroll på barnavårdscentralen och babysim. Själva.

Men det gick finfint. Åtminstone tills jag kom hem, pustade ut, tog en macka – och uppenbart stängde av hjärnan.

Niklas, som anlänt efter jobbet:

– Men… varför ligger osten i mikrovågsugnen?

4 thoughts on “Var sak på… sin plats?

  1. Mor säger: ……..och sen blir det med ålderns rätt, glömde hänga upp all tvätt i går kväll, hälften låg i tvättkorgen som en pigg överraskning nu på morgonkvisten:-)

Kommentera

