Och dagens guldmedalj går till…

… mig själv!

Fatta – jag har inte bara tvättat alla loppisfynd, släpat hem matkassar med vagnen och dammsugit, jag har dessutom gjort kåldolmar till ett helt kompani. Och då snackar vi hardcore kåldolmar. Skära ut fina vitkålsblad, förvälla dem, koka ris och röra ihop med köttfärssmet, fylla blad, rulla och steka dolmar (vilket ord!), först på järn och sedan i ugn. OCH servera med kokt potatis, sås och lingon. Som på 50-talet, typ. Minus det volangprydda förklädet och papiljotterna i håret.

Gissa om Mr Meat var nöjd med detta tilltag.

Fast egentligen är det inte rättvist. Dagens guldmedalj borde gå till Arvid. Som roade sig kungligt med ett decilitermått och ett burklock under tiden.

Snällare kille får man leta efter. Faktiskt.

Ändå finns det förstås en hel massa saker jag inte gjort under mina snart åtta månader på hemmaplan. Om vi nu ska summera lite med three weeks to go. Ja, jag vet att man är ”ledig” för att ta hand om sitt barn, men någon minut här och där drömmer man faktiskt om att göra något annat. Som att…

… gå ut och äta finmat i finkläder med sin finman. Utan barn. (Status: 11 dagar och 21 timmar kvar. Sedan hejhej barnvakten och klackarna i taket för fem år som gifta. Återstår: Att bestämma restaurang. Känns ungefär lika viktigt som att välja förskola till sitt barn. Typ.)

… binda en blomsterkrans att hänga på ytterdörren. Sjukt, jag vet, men det har i det närmsta utvecklats till en besatthet. Ibland, när dagarna känns lite för långa, tänker jag att ”idag är dagen då jag ska ta med mig en sax ut på promenaden, plocka allt jag behöver och sedan sätta mig och pyssla när Arvid sover”. Och då känns allt plötsligt lite mer spännande. (Status: En gång tog jag med mig en sax, klippte grenar med röda bär, lade dem i trädgården och tänkte att ”Imorgon händer det!”. Det gjorde det inte. Återstår: Att repa nytt mod. Och nya kvistar.)

… sortera sin garderob. (Status: Jag har hållit på i tre månader. Och ärligt talat – det börjar allt mer kännas som historien om skräddaren som sydde och sydde… en tummetott. Det blir inget kvar. Mer än högar av för små/för omoderna/för hur-tänkte-du-här-plagg. Återstår: Tre kartonger att sortera. Tre kartonger att köra till Myrorna. Tre timmar att fundera ut vad i hela friden jag ska ha på mig när jag börjar jobba.)

… gå ner i vikt/slå hål på myten att man rasar i vikt när man ammar. Status: En gång åt jag havregrynsgröt och kesomackor en hel vecka. Och tränade, inte bara en utan två gånger. Utan att gå ner ett endaste litet gram. Sedan sket jag i allt och åt en kanelbulle efter babysimmen och choklad på kvällen och säkert också en vit macka med smör någonstans däremellan – och gick ner ett halvt kilo över natten. Tyvärr visade det sig inte vara en strategi som höll i längden. Återstår: Fem kilo och ungefär lika mycket kesomackor.)

Oj, oj… Den här listan kan bli lång märker jag. Får be att återkomma i ärendet. Nu godnatt.

2 thoughts on “Och dagens guldmedalj går till…

  1. Ja, jag vet. Men vänta du.. Snart är det din tur att börja fantisera om kransar. Fast med tre kids kanske man har begränsat med tid. 🙂

Kommentera

