KK – för dig som inte gillar överraskningar

I dag var vi inne en sväng på kvinnokliniken för att kontrollera om vattnet möjligen hade gått.

Det hade det inte, lät en käck barnmorska snart meddela – och där kunde hon ha nöjt sig.

Men det gjorde hon inte. Istället brann hon av upplysningsiver.

Inifrån toaletten hörde jag henne småprata med Niklas.

– Vet ni vad det är för kön på barnet?

– Nej, det har vi inte tagit reda på. Vi vill att det ska bli en överraskning.

När jag kom ut fick jag lägga mig på en säng och dra upp tröjan.  Och längre än så hann vi inte. 

– Det där är en pojke! Det ser jag direkt. Det är ingen tvekan!

Och så fortsatte det. När hon kom in för att kontrollera CTG-apparaten:

– Det var en pigg liten kille!

Och när vi skulle gå hem:

– Lycka nu till – med er pojke!

Hmm. Ibland undrar man vad som driver folk…

8 thoughts on “KK – för dig som inte gillar överraskningar

  1. Du SKÄMTAR?

    Å. Jag blir vansinnig. Tänk på mitt blodtryck för h-lvete.

    (Men gulle. Pojks alltså. It’s the shit.)

    Andas.
    Andas.

    Okej.
    Nu har jag lugnat ner mig.
    Tänk så här: Hade ni fått bebis på beräknad dag så hade ni ju vetat nu ändå.

  2. Jag blir mest… fascinerad. Vad får hon ut av det, liksom?
    Fast och andra sidan har jag under få andra tillfällen i livet träffat så många ”förståsigpåare” – folk som ”vet” hur det är och kommer att bli, folk som känner på sig både det ena och det andra. Efter ett tag tar man dem med en nya salt, så även denna barnmorska. 🙂

  3. Vad var det för undersökning då – ultraljud eller nåt annat? ”Tog” hon det på hjärtljuden/vidskepelse/magens form eller vad?

    Berättade för E, han blev så arg så han kokade, bara: ”Var det i UK? Detta borde hamna i tidningen!”
    (vi trodde det var ultraljud)

  4. Det var inte ultraljud – då hade jag verkligen blivit upprörd!
    Vad hon ”tog det på” ville hon inte svara på. Men min gissning är den mörka randen som sträcker sig över naveln. Den sägs ju tyda på att det är en pojke. Säger somliga.:-)

  5. Så där ja! Har precis beställt lite lastbilar över nätet åt min lille systerson! Ska bli jätteroligt, går och håller tummarna och tänker på er mest hela dagarna numera!

  6. Kate säger: Ta det för vad det är, hon ville säkert bara briljera med sina kunskaper och erfarenheter men det är ju faktiskt så att ingenting är säkert förrän den lille/lilla ser dagens ljus och nu börjar vi bli otåliga….längtar så

Kommentera

