En bägare jag inte tänker svinga

Sitter och funderar på det här förlossningsbrevet man förväntas skriva. Bläddrar i boken ”Att föda” av Gudrun Abascal för att få lite inspiration, och kommer strax till ett stycke om fysiska förberedelser. Här betonas det hur viktigt det är att äta och dricka ordentligt före förlossningen och att man sedan får i sig tillräckligt med vätska under själva förloppet.

Till exempel kan man dricka buljong.

Vänta nu här… buljong?

Menar de på allvar att jag – när jag ligger där genomsvettig och i våldsamma plågor – skulle sträcka mig lystet efter en bägare med hett vatten, smaksatt med höna, fiskskrov eller kalv? Eller kanske, mellan två värkar, famla efter handväskan och flaskan med Touch of taste hummerfond?

Älskling, älskling… Blandar du till ett glas?

Tror inte det.

Faktum är att jag nog inte skulle kunna tänka mig något vidrigare.

Kanske bäst att ta med det i förlossningsbrevet:

Jag har inga speciella önskemål. Buljong undanbedes dock, vänligt men bestämt.

3 thoughts on “En bägare jag inte tänker svinga

  1. Haha.

    Jag spydde ur mig allt, och fick sedan inte dricka en droppe under de sex timmar av värkarbete som ledde fram till snittet (det var nästan det tuffaste).
    Expect the unexpected, säger jag bara.
    Men allt fixar sig ju.

    De där breven är vara vilseledande; ger en illusion av kontroll som känns helt patetisk och nästan förnedrande i backspegeln.

  2. Nej, jag tänker mig också att det inte går att ”designa” sin förlossning. Är väl också därför det där brevet inte direkt skriver sig själv.

  3. Pingback: Den bägaren svingas inte – den här gången heller… | Linda Unnhem

Kommentera

