Från Öland till Roslagen

Öland visade sig från sin soligaste sida. Efter att ha snirklat oss genom söta små Bullerbyar, förbi gamla träkvarnar och runt både ett och två Alvar kom vi snart fram till prästgården i Gärdslösa. Här växte diktaren Stagnelius upp och här fick vi bo i Rosa rummet, en trappa upp från antikvariatet och prästgårdssalongen där frukosten serverades.

Jag kände direkt att jag ville fylla bilen med svenska arbetarklassiker, tummade Kulla-Gulla och Torgny Lindgrens samlade verk – men nej, det var kanske inte det vi skulle ha semesterkassan till. Istället lade vi ett par hundralappar på Solberga gård och fick inte bara en kravodlad och White Guide-omnämnd middag, utan också en mycket god spagetti bolognese där man bokstavligen kunde se kryddorna och grisarna framför sig i trädgården.

Solen värmde fortfarande skönt när vi åkte in till Borgholm. Här var det instant semesterfeeling om man med det menar strosande glassätare, minigolfspelare och Ace of Base-Uffe som frossar i fläskfilé och pommes frites. Och det gör man ju. Vi nöjde oss dock med en glass och en solnedgång vid småbåtshamnen innan vi körde ut till lugnet i prästgården igen.

Inga spöken under natten. Bara en tysk hallänning och hans handikappade fru som hasade över golven till toaletten. Jag sov gott, men ökade min kravspecifikation med toalett på rummet. Må så vara att övernattningen, med lakan och frukost bara kostade 550 kronor, men som Niklas mycket riktigt påpekade: du ska ju inte behöva köpa katrinplommon bara för att vi ska bo billigt.

Så rätt så. Ibland känner han mig bättre än jag själv.

Efter en mycket god frukost fortsatte vi vidare mot norr. Lunchmackan intogs i mycket charmiga Söderköping, närmare bestämt på ett konditori nere vid Göta Kanal. Hade enkelt kunnat strosa längre bland alla vackra trävillor och lummiga trädgårdar, men vi hade ju en del mil kvar att avverka.

Siktet var inställt på Roslagens skärgård och hit, till Öregrund, kom vi vid fem-tiden. Utan bokning för natten. Niklas körde rakt ner till småbåtshamnen, parkerade framför flotta Strand Hotell och konstaterade att ”här får vi nog ta vad vi får”. Särskilt eftersom han också var mycket kissnödig.

Själv såg jag tusenlapparna fladdra i vinden från båtarnas segel och kontrade med att ”så går det ju inte till”. Man kan väl inte, och första bästa, och allt det där.

Men så resonerade vi på mycket vuxna människors vis – efter att Niklas fått kissa på Strand Hotell – och så vips var ett rum på Klockargården bokat. Med toalett på rummet.

Mycket sött och en minuts gångväg ner till hamnen. Som för övrigt är en riktig skärgårdspärla. Vackra men opretentiösa trähus, massor av serveringar och restauranger och en utsikt över vattnet och de omgivande öarna som är helt fantastisk.

Vi bestämde oss snabbt för en picknick. Kyckling och baguette och halvflaska vin till mannen. Jag var fullt nöjd med solnedgången och den helt ljumma sommarkvällen.

Nu ringer klockan i klocktornet och jag sitter på vår lilla altan och skriver. Tänker att här skulle man kunna stanna.

Bilder får komma när det kommer. Till exempel när vi har en bättre uppkoppling. I morgon åker vi vidare till glada Hudik.

3 thoughts on “Från Öland till Roslagen

1. Va´mysigt ni har det. Härligt med en avkopplande semester i vårt vackra land, som är så fullt av små fina ”pärlor”.

2. Mysiga ställen ni har hittat
    Jag har beställt ett ex av boken
    Ha det så bra och hitta många
    nya pärlor på er väg genom Sverige

3. Kate säger: Ni kan konsten att hygge er! Med tanke på sviskon, tur att Niklas är en klok man:-)