Kodak moments

Igår hade vi påskmiddag hemma hos oss. Vi åt en tupp, återupplivade morfars danska citronfromagerecept och firade Martins 24-årsdag. Bland annat.

I min familj har vi ett stort gemensamt intresse. Vi gillar att sova. Mycket och länge. Samtliga av oss. (Nu pratar vi Svensson-falangen, inte Niklas-upp-i-ottan-Unnhem.)

Ett annat stort intresse är att fotografera. (Och nu pratar vi verkligen inte Niklas-jag-rör-inte-en-kamera-frivilligt-Unnhem.)

Väldigt mycket tid av den tid vi spenderar tillsammans i familjen handlar om att dokumentera den tid vi spenderar tillsammans i familjen. Från alla vinklar. Med alla kameror. Som gärna skickas laget runt. För alla vill ju gärna ha alla bilder.

Ibland kan jag irritera mig lite på min mamma, som ofta bara knäpper av. Utan att man hunnit samla sig. Rätta till frisyren, strama upp smilbanden, ja, ni vet.

Men igår lyckades hon faktiskt fånga essensen av sina tre barn på en bild. Detta kanske är svårt att se om man inte tillhör familjen, men för mig kommer den här bilden alltid att vara typisk oss.

Storasyster förklarar. Så här är det… Visste du att? Mellanbrorsan Mikael lyssnar, lite skeptisk, men ändå intresserat. Och så lillebrorsan, helt frånkopplad, i sin egen (igår bakfulla) värld. Kanske snappar han något och inflikar en rolighet, kanske hör man inte av honom på en halvtimme…

Så här såg det ut sedan, när vi samlat oss. Och givetvis är det den här bilden vi skickar till morfar:

Så här ser Niklas ut på alla bilder. Han har nu, efter sju års blixtrande, dragit ner antalet jag-tittar-i-kameran till ett minimum.

2 thoughts on “Kodak moments

  1. Mor säger: Där ser du, du skall inte vara irriterad på din mors fotograferande, hon fångar stunderna:-)

    Tack för en jättemysig påsk!

  2. Visst är det kul att fotografera – det är ju alltid lättare att minnas saker efteråt när man tar fram bilderna. Nu, under vår resa t.ex., så utökades Picasa med 400 nya bilder – men jag ska nog ta bort några som är för lika… Stor fördel med digitalkamera. Hur klarade man sig egentligen tidigare? /Berit

Kommentera

