Om böcker och skrivande

Ni har väl inte missat den trevliga e-boksutlåningen på biblioteken? Har visserligen bara koll på Malmö stadsbibliotek men här får man låna upp till 10 titlar i 28 dagar, sedan raderas filerna från ens dator. Och det är helt nyutkomna böcker! Så otroligt smidigt och lyxigt. Själv har jag precis laddat ner Helena von Zweigbergks nya Sånt man bara säger, Kajsa Ingemarssons lite halvflummiga Drömliv och Johanna Wistrands Skriv boken! Återstår att se om det är tillräckligt trevligt att läsa på datorskärmen!

Apropå Johanna Wistrand så har jag nu anlitat henne som min personliga skrivcoach i två månader – framförallt av två anledningar. Jag behöver deadlines och jag behöver någon intresserad som väntar på mina texter. Jag ser det också som ett kul sätt att komma vidare på allvar med bokskrivandet.

Och som ytterligare ett roligt skrivprojekt har jag sökt till sommarkursen Att skriva historiska romaner. Den ges på distans av universitetet i Växjö och Kalmar, som för övrigt har många kreativa, litteraturvetenskapliga kurser. Perfekt att man kan läsa på distans, hoppas att jag kommer in!

Och nu är det bara två arbetsdagar kvar till min lediga skrivvecka!

4 thoughts on “Om böcker och skrivande

  1. Shit, vad du varit effektiv den senaste veckan! Själv har man… har man… ja vad har man gjort egentligen?

  2. Skrivcoach – herregu’ vilken bra idé!
    Yup, utan deadlines är det kört.
    ”Måste” man inte är det kört.

    Önskar dig fokus och skrivglädje.

Kommentera

