Det är väl inte så jäkla noga?

Att bli äldre handlar mycket om att inse att man är precis som sina föräldrar. Nästa steg är att sluta förneka det – och i det stadiet har jag befunnit mig ett tag. Jag är ju ändå snart 33, herregud.

Ändå dyker det ständigt upp små påminnelser om ens härkomst, ofta i samband med att man gör något nytt. Som att skaffa en symaskin.

Redan innan denna packades upp började ord som ”hamsebo” och ”det är väl inte så jäkla noga” ringa i mina öron.

”Hamsebo” var det min far tvingades reda upp då tråd och undertråd på något vis trasslat ihop sig inuti maskinen.

Jo, visst var det min mamma som sydde, men i vår familj var det min far som stod för den tekniska kompetensen. Och tålamodet. (En egenskap han, ofta högljutt och aningen irriterat, envisades med att försöka lära ut. Ta det bara luuuugnt. Jaga inte upp dig, det är då det blir fel…)

Min mor, ja, hon tyckte att ”det var väl inte så jäkla noga”.

Zickzacka kanterna? Pff, de skulle ju ändå inte synas.

Mäta med måttband? Pff, man såg väl att det blev rakt.

Och jag hann faktiskt inte mer än sätta mig vid maskinen (efter att Niklas nyfiket provsytt sig igenom samtliga program) förrän det blev ett ”hamsebo” av undertråden.

(Japp, tålmodig och teknisk kompetens tillkallades!)

Sedan var jag liksom redan uppjagad. Så uppjagad att jag hann sy ett halvt jeansben innan jag upptäckte att jag sytt med fel längd på stygnen. Alltså nytt hamsebo, men den här gången direkt på jeanstyget.

Provsy på en tygbit före?

Pff, det var väl inte så jäkla noga…

Och nej, jag hade inte mätt med måttband heller.

För vem tittar där nere vid fötterna?

Ja, det är underbart… Och nej, vi går inte ens in på det där med att man ofta gifter sig med någon som är som ens pappa…

2 thoughts on “Det är väl inte så jäkla noga?

Kommentera

