Ett uttryck för… orättvisa?

Idag var det blixthalka igen. Så då fick man inte cykla.

Försökte med len röst övertala Niklas att köra mig till jobbet. Men nej. Han var ledig och satt i morgonrocken och hade spridit ut 1000 små skruvar och kretskort över skrivbordet och såg så där lycklig ut som bara en datan*rd kan göra.

Köra, det fick jag göra själv. Trots att jag 1) Avskyr att köra bil 2) Avskyr att köra bil när det är halt.

Men okej. Jag tvingade mig att svälja irritationen. För hur stor är sannolikheten att jag själv hade masat mig ut (läs: upp ur sängen) för att köra honom till jobbet om det varit jag som var ledig?

Noll komma noll procent.

Därmed inte sagt att jag inte var lätt… uppretad… när jag klampade ut till uppfarten.

För redan på förhand visste jag att jag inte skulle…

… hitta isskrapan.

… veta vilka knappar jag skulle trycka på för att få bort is och ånga.

… nå att skrapa i mitten av rutan utan behöva lägga mig över motorhuven och därmed bli ÄNNU kallare.

… klara det här utan att någon tyckte VÄLDIGT mycket synd om mig.

Så jag klampade hela vägen in igen och ropade upprört:

– Har du någon aning om var den förbannade isskrapan är? Jag har letat öööööööveraaaaaaaallt!

Och så kom han ner, fortfarande i morgonrocken och nu var det han som hade den lena rösten:

– Var skulle den vara, om inte i bilen?

Och så drog han på sig ett par skor, gick ut, letade upp isskrapan, tryckte på rätt knappar och skrapade framrutan.

Allt fortfarande i morgonrocken. Allt fortfarande helt lugn.

Och det kändes så fint. Som att vi någonstans befäste tusenåriga könsmönster, där och då.

Mannen är stark och handlingskraftig. Kvinnan är känslig och vill bli omhändertagen.

Och vem som helst kunde ju se att det var fel från början.

Det är ju kvinnan som ska gå runt i morgonrocken i hemmet, och mannen som ska ta bilen till jobbet.

Åtminstone under mellandagarna…

Kommentera

