Sporty Svenssons

Det finns några saker som familjen Svensson traditionellt inte förknippas med.

Visst, min pappa har tidvis joggat Domsten tur och retur, min mor har köpt fler motionscyklar än vi kan räkna till, och senast idag påminde Mikael oss om sin avsomnade skyttekarriär. Själv har jag såväl sprungit DM i orientering som haft grönt bälte i judo – men ändå skulle ingen få för sig att droppa ”sport” som ett ”typiskt Svenssons”.

På sin höjd drog vi ner till minigolfbanan efter pulvermoset i husvagnen, kanske dristade sig någon att dra ut en skraltig kanot på ett sommarland. Men ingen av oss skulle någonsin kunna fälla kommentaren ”det drar ihop sig till friidrotts-VM” eller ”ska ni se matchen ikväll?” – helt enkelt för att vi inte har den blekaste aning.

Ibland redigerar jag sportartiklar i tidningen – och jag blir lika förvånad varje gång. Va? VM? Nu?

Och när jag skriver att ”hela Sverige bänkar sig och håller tummarna” exkluderar det alltid mig själv. Helt enkelt för att… ja, jag är inte tillräckligt intresserad. Liksom resten av min familj.

Därför kom förra söndagens födelsedagskalas i Trulstorp som en total överraskning för oss alla, tror jag. För efter kakfika, ett besök på Tirups Örtagård och en tur i Berits sommarfina trädgård, kom vi plötsligt på oss själva med att vara djupt engagerade i diverse sportaktiviteter ute i Göranssons lada.

Jag och min mor stred om vem som var bäst i pingis.

Niklas rockade rockring.

Martin och Mikael lirade biljard.

Min pappa blev instruerad av Niklas faster Karin i hur man bäst framför en rullstol – när han inte försökte få ner en golfboll i cementgolvet.

Och ja – alla hade väldigt roligt. Trots att vi sportade.

Det har nog faktiskt aldrig hänt förut – att Svenssons multisportat. Men det var kul att det var kul.

Kanske borde man leta upp sin gamla judodräkt?

aktivitet

biljard

rullstol

vi

Jo, vi hade ett ”normalt” födelsedagskalas också. Med hembakade kakor, finfina presenter och god mat.

Kommentera

