Konsten att tillskansa sig en gratis byrå

Jag och Niklas sitter i varsin soffa. Han spelar dataspel. Jag surfar på Blocket.

Läget är följande: Vi ska förhoppningsvis snart flytta till ett hus. På 165 kvadratmeter. Vi har möbler för 85. Lite ”nytt” skulle därför inte vara dumt.

Vi kommer dock inte att ha några direkta pengar över, därför söker jag enbart på ”Bortskänkes”. Jag är ju trots allt en fyndjägare och med lite sandpapper och färg kan man trolla med det mesta.

Och plötsligt uppenbarar de sig – möblerna som skulle passa perfekt på vår presumtiva veranda. Ett bord och fyra stolar som skulle bli urfina i vitt. Som hämtade direkt ur Drömhem & Trädgård. Och se där – en liten söt byrå som bara behöver fräschas upp med lite färg. Perfekt i hallen. Noll kronor, bara att komma och hämta på Limhamn.

Jag räcker över datorn till Niklas, medveten om att det här måste skötas strategiskt. Mycket strategiskt.

– Kan man måla den här typen av möbler?

– Ja, men det blir troligtvis inte så snyggt när det är fanér.

– Men man kan måla det?

– Ja, det blir ungefär som vår tv-bänk.

– Men den är ju fin!

Tystnad.

Jag fortsätter.

– Matbordet och stolarna skulle vara jättefina på altanen.

– Jag tycker inte att vi ska köpa något före besiktningen.

– Men ett hus kommer vi ju att ha förr eller senare… Tänk, de är gratis. Synd att inte passa på när man hittar något man gillar…

– Älskling, jag tycker att man ska bo in sig på ett ställe innan man börjar köpa möbler. De kanske inte alls passar in.

– Men de är ju gratis, bara att slänga om de inte skulle passa. Och en liten byrå – en sådan har man väl alltid nytta av? Det är ju inga spektakulära möbler, har svårt att tänka mig att de inte skulle funka…

– Vi behöver väl snarare än stor byrå? Jag orkar inte börja flänga över hela stan efter gammalt skräp…

– Nej, då lägger vi ner det.

Tystnad.

Två minuter går. Niklas sätter ner sin dator på bordet och kommer över till min soffa.

– Älskling… Ska du ringa om byrån då?

Femton minuter senare, i bilen. Niklas konstaterar:

– Du är som en iller…

Fem minuter senare, samma bil, fast nu med en gratis byrå i baksätet. En av två personer är i alla fall mycket nöjd.

– Nu kan du väl i alla fall erkänna att den var fin?

– För sitt värde, ja…

På vägen hem plockade vi upp ett annat av mina fynd. Detta direkt från Tradera. En engelsk servis i femton delar, som jag i slutminuten snodde rakt framför en annan spekulant. 155 kronor, plus frakt. Till och med Mr-Hata-Begagnat var nöjd.

Möbelinskaffningen the Blocket way –  med säkerhet to be continued…

byrå

Mannen i bakgrunden ignorerar fotografen, aka ”Illern”. Eller är det byrån han inte vill se åt?

servis

Vem vill komma på kaffekalas på (den möbellösa) verandan?

Kommentera

