Mellan fyra och åtta

Inspirerad av Marias blogginlägg – om att det man tyckte om att göra i fyra- till åttaårsåldern på något sätt kommer att vara tongivande hela livet – plockade jag fram ett gäng gamla fotoalbum. Var mitt liv månne redan utstakat på den tiden? Vad ägnade jag egentligen mina lediga (nåja…) stunder åt 1981-1985?

Det var uppenbart mycket fest. Fyllde jag inte år var det påsk eller jul eller pysslande inför dessa högtider. Och då kom kameran fram. Men sedan fanns det en del ”vardagsbilder” också, där det åtminstone såg ut som jag valt sysselsättning själv.

rita

Rita. Nej, det skulle jag på intet sätt säga vara tongivande i min vuxentillvaro. Jag höll på att få en 2:a  i betyg i gymnasiet. Och inte heller gillar jag att hålla mig ”inom ramarna”, som i målarboken.

Mannen till höger är min bror. Varför han blundar är oklart. Tydligare är min ”frisörmiss” på tjejen till vänster. Av någon anledning tyckte jag att hennes lugg behövde friseras till – och hon gick senare under namnet ”Hack-arina” i flera år (hon hette egentligen Katarina). Och nej, frisöryrket är heller inget jag trängtat efter i vuxen ålder.

bilar

Har har vi båda hittat rätt. Mikael gillar fortfarande bilar. Jag gillar fortfarande att läsa. Och aldrig har vi inkräktat på varandras område. Kanske hade min bror lust, men så gav jag honom ”blicken” – och aldrig mer öppnade han en bok.

häst

Här undrar man lite. Jag är sjukt rädd för hästar. Har aldrig ridit och kommer aldrig att göra det. Men det är inte det konstigaste med den här bilden. Jag såg det inte först, men så uppenbarade han sig plötsligt.

Indianen i tvättkorgen. Troligtvis samma bror som ovan. Vad jag vet är det ingen fetisch som följt honom i vuxenålder. Men så hänger jag ju inte med honom 24/7… Någon gammal flickvän som vet?

trappa

Här hade freestylen ännu inte kommit till Höganäs. Däremot satt jag gärna och njöt av Carola och Herreys, lite laidback så där på trappan. Och ja – musik är jag ju fortfarande intresserad av. Tycker till och med att det är lite synd att jag inte sparat den där retrospelaren och alla min blandband från den tiden…

vapen

Här har det hänt något. Jag vill inte skuldbelägga min kusin Magnus, herren i kostymen till vänster, men plötsligt står jag med draget vapen. Blott fem år gammal, barfota i en oskyldig sommarklänning. Känns lite lagom amerikansk white trash-dokumentär så där, men vad jag vet är det ingen av oss som har gått vidare på brottets bana…

Slutsats: Jodå, jag tycker fortfarande om att läsa och lyssna på musik. Jag har ägnat mig åt det i vuxen ålder, både professionellt och på fritiden. Jag har dock varken rånat någon bank eller blivit (gunghäst-) jockey.

Får nog förhöra mig hos föräldarna för kompletterande upplysningar kring mina tidiga intressen…

3 thoughts on “Mellan fyra och åtta

Kommentera

