Hus och hästminne

Igår var vi och tittade på huset i Åkarp.

Det var kanon. Särskilt på ett sätt. Nu vet vi nämligen att vi inte vill bo i Åkarp.

Huset var visserligen jättefint, gammalt, charmigt och ”med stor potential”, men Åkarp som by…

Vi stannade till vid en affär… förlåt, byns enda affär… och blev genast synade av rollatormaffian som hasade fram längs parkeringen. Vilka kunde vi vara? Utsocknes? Kan tänka mig att de har för vana att titta misstänksamt på folk – Hells Angels har ju trots allt klubblokal i krokarna – men jag vet inte… Nej, det var helt enkelt en lite för sömnig håla.

Då var det mer livat i Staffanstorp där vi hälsade på Niklas farmor. Nästa vecka fyller hon 94, men hon har fortfarande minne som en miniräknare. Händelser för 70-80 år sedan är rena barnleken – här snackar vi kunskap på nivån ”datumet då min fars kusins barn konfirmerade sig”. Typ. Dessutom har hon en skön humor. En trevlig kväll!

Idag har vi tittat på ett underbart litet gathus på Kirseberg, från 1860, med en underbar, underbar trädgård, och jag kommer nu att gå och lägga mig helt förälskad. Men imorgon är en annan dag, som Christer Björkman – och Niklas – mycket riktigt påtalar. Får se hur det känns då.

Foto0045

4 thoughts on “Hus och hästminne

  1. Ja, gud… Så sömnigt. Men just då var Åkarp en blind fläck på min karta. Det är det inte längre. 🙂

Kommentera

