Myskvällar

Halvvägs genom en trevlig helg. Framför oss har vi morsdagsmiddag i Höganäs och bakom oss ligger två trevliga kvällar.

I fredags var vi i Bunkeflostrand och lagade födelsedagshamburgare till Celia som fyllde 32 i onsdags. Naturligtvis fick alla andra – resten av familjen Stahl och Mariko och Magnus – också burgare och kladdkaka med jordgubbar. Tog inga bilder under kvällen, men den här bilden från förra sommaren (som är en av mina favoritbilder!) visar på det allra mysigaste med Bunkeflo nights – mitt gudbarn, aka världens sötaste lilla person (han är verkligen en person nu, snart fyra år gammal) Svante.

svante

Gårdagen började med ett mord. Åtminstone såg det ut så när jag kom ut i köket på morgonen. En stor blodpöl framför kylskåpet skapade genast två arbetstillfällen och det var fascinerande hur köttsaften från kalvläggen (i den usla plastpåsen) letat sig in i varje enskild por – inte i matvarorna utan själva kylen. Så det blev till att montera sönder alla hyllplan för storrengöring.

– Hur kan det bli så? frågade jag Niklas, utan att egentligen förvänta mig något svar.

– Det är kapillärkraften, svarade han, bara så där, och utvecklade sedan ett resonemang som jag inte ens hade kommit ihåg under pistolhot.

Mm, me like. Kunskap is hot.

Morgonens ansträngning var dock inte förgäves. Kalvläggen förvandlades till en god osso bucco som vi bjöd Lollo och Linus på – med sparris före och hallonmoussetårta efteråt. Mycket trevlig kväll!

lollo linus

Kommentera

