Mölle – lajv

Ikväll var jag på Systrarna på piren med min pappa och min bror Mikael. Det var mycket trevligt. God spätta och vin som visserligen inte passade till, men som vi ändå nästan hann dricka upp innan maten kom efter någon timme. Mölle är fint, men litet och ostabilt. Vem vet när det kommer ett sällskap en kväll, vem vet när det kommer tjugofem?

Hur som helst. Jag hade gott om tid att studera de små vykort om stället, som stod på bordet. Och jag skrattar fortfarande.

Okej – alla har inte samma humor som jag, men när jag väl läst ”ofta lajv'” kunde jag inte tänka på något annat.

Att det plötsligt skulle ramla in ett gäng i vadmalsdräkter. Svärden nonchalant slängda över höften. Beställa en ”all you can eat räkor” och liksom mula dem – och hela baguetter – genom maskerna. Sparka av sig de ludna dräkttassarna när det började bli för varmt under de ohyvlade takbjälkarna, slå takten till countryn med klorna på handsken. Sitta och softa i ett hörn, röka en fredspipa, medan de andra seglarna och Möllesnobbarna nervöst sippade på sin rosé.

Särskilt den där grävlingen – eller vad han nu ska föreställa  – hade gjort succé framme vid räktråget. Till damen i pärlhalsband och ljusblå Lacoste-tröja:

– Ursäkta… Kan du hjälpa mig att lägga upp lite aioli? Eller förresten, är det vitlök? Blir så jäkla dålig i magen av det…

Sorry. Nu spårar jag ur.

Men trevligt och gott var det. Trots att det inte var något lajv just ikväll.

kort

ub_536ab6370ee355b922b8a3eee2c811af

Bilden har jag lånat från Loading.se

Kommentera

